A közszférának, mindenekelőtt a kormányhivataloknak és az önkormányzatoknak kiemelt hatáskörük révén jelentős környezetvédelmi befolyásuk van: környezetvédelmi jogszabályokat hoznak, a környezet állapotát is befolyásoló ágazati politikákat dolgoznak ki és valósítanak meg (a környezetpolitika mellett fontos környezeti hatása van pl. az energiapolitikának, a közlekedéspolitikának, az agrárpolitikának, az adópolitikának, az oktatáspolitikának stb.), fejlesztik és működtetik a környezeti szempontból fontos kommunális infrastruktúrát, környezetvédelmi projekteket valósítanak meg vagy támogatnak, szemléletformáló rendezvényeket szerveznek, környezetvédelmi kiadványokat adnak ki. Emellett jelentős összegeket (az EU-ban átlagosan a GDP 16%-át) költenek különféle termékek és szolgáltatások vásárlására. Nem mellékes, hogy ebből mennyit fordítanak környezetbarát termékekre és szolgáltatásokra, olyanokra, amelyek előállításuk és használatuk során, illetve a használat után, hulladékként minél kevésbé terhelik a környezetet.

A közszférának a közjóért, s ezzel együtt a környezet védeléméért viselt felelőssége miatt, továbbá a magánszférának való példamutatás érdekében a közszférának kötelessége saját környezeti teljesítményének a javítása. Ebben a törekvésben segítséget jelenthet a környezetvédelmi vezetési rendszerek használata, a hatékony, átgondolt környezetvédelmi irányítás megteremtése, és a környezetvédelmi szempontoknak a döntésekbe való integrálása.

A környezetközpontú irányítási rendszerek bevezetése közép- és kelet-európai helyi önkormányzatoknál című projektünk az első ambíciózus kísérlet volt a települési környezetközpontú irányítási rendszerek közép- és kelet-európai önkormányzatokban való bevezetésére. A program hatására hat közép-kelet-európai önkormányzatnál indult meg a települési környezetközpontú irányítási rendszer bevezetése. A hat kísérleti város elvégezte a környezeti állapotfelmérést, négy közülük környezeti politikát dolgozott ki, két önkormányzat pedig eljutott az irányzatási rendszer bevezetéséhez is. A projekt hatására javult a bevont önkormányzatok környezetvédelmi teljesítménye, és rendszeresen tájékoztatták a közvéleményt a helyi környezet állapotáról, eleget téve ezáltal törvényben előírt kötelezettségeiknek. A program hozzájárult két részt vevő város nemzetközi elismeréséhez: Spisska Nova Ves elnyerte az "Európai Unióra való felkészülésben élenjáró közép-kelet-európai város" díját, Miskolc ugyanezen a pályázaton előbb a vízgazdálkodás terén elért eredményeiért kapott díjat, majd a következő évben ő is megkapta az "Európai Unióra való felkészülésben élenjáró közép-kelet-európai város" díjat. A program hatására néhány konkrét környezeti beruházás is megvalósult, valamint helyi szintű környezetvédelmi rendeletek születtek. Részletesebben ...

A környezetközpontú irányítási rendszer bevezetésére irányuló együttműködés (2000-2002) - A Központ Miskolc város önkormányzatának partnereként segítette a környezetközpontú irányítási rendszernek a miskolci önkormányzatnál és a Miskolc Városi Közlekedési Rt.-nél történő bevezetését. A felsorolt magyar partnerek mellett a programban részt vett Agii Anargiri önkormányzatának Alfa-Alfa Fejlesztési Vállalata (Athén), a Global to Local egyesült királyságbeli tanácsadó cég és London Borough of Sutton. A programot az EU Ecos Ouverture programja finanszírozta. A projekt eredményeképpen a Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának építési és környezetvédelmi osztálya, valamint a Miskolc Városi Közlekedési Rt. által bevezetett rendszert az ÖQS tanácsadó cég hitelesítette.

A Központ munkatársa, Éri Vilma segítette a NEST - EMAS hálózat a fenntartható fejlődésért című projekt (2004-2007) keretében a sikeres EMAS hitelesítésig eljutott Dunaújváros, Miskolc, Sopron, valamint a lengyelországi Trzebinia polgármesteri hivatalának a felkészülését. Dunaújváros, Sopron és Trzebinia ebben a projektben kezdte meg az EMAS bevezetését, Miskolc pedig a polgármesteri hivatal egy további osztályát is bevonta a már korábban bevezetett környezeti menedzsment rendszerbe.